17 juli 2008

Här ska claddas!

Dags för lite uppdatering igen. Är inne i värsta stimmet nu, har byggsug så det bara stänker om det! Just nu är till och med spackling och slipning roligt. Det ni!


Har hunnit fippla ihop fälltankarna till en 35:a. Dessa är numer grundade med blank svart, som förberedelse inför målandet med Alclad II (därav rubriken..). För att få bästa lyster på Alclad:en rekommenderas att man grundar med blank svart. Låter kanske lite skumt när man sen ska ha på en rätt ljus metallicfärg, men det funkar faktiskt! Har testat detta förut och det blir kanon! Alclad är för övrigt den enda metalliclacken jag använder nu för tiden, när jag sprutmålar. Den är överlägsen allt annat som finns på marknaden! Har fortfarande kvar lite burkar med silver och sånt för penselmålning, men det är också det enda.


Sen vill jag passa på att ta tillfället i akt och rekommendera ett verktyg jag rätt nyligen fått i min ägo. Detta verktyget heter Flex-i-file och är helt enkelt flexibelt sandpapper som man fäster i ett aluminiumverktyg som är format som ett U. Det kompletta paketet innehåller sex stycken slippapper, varav 2 + 2 är likadana. Man får således fyra olika korngrovlekar med i paketet, den finaste skulle jag tippa ligger på nånstans mellan 1000-1500 i grovlek och den grövsta runt 200.


Det finurliga med detta verktyget är att sandpappret flexar när man slipar över rundade ytor, således minimerar man risken att slipa en rund skarv helt platt. Som exempel på bilden syns en flygplansnos, något rundad, som Flex-i-file:n böjer sig runt. Mycket enkelt och mycket smart! Detta verktyget kommer gå varmt hemma hos mig, det garanterar jag!

Inga kommentarer: