27 juni 2019

Snabbygge klart - F-15C Eagle!

Detta är mitt tidigare omtalade snabbygge som tagit elva(!) år att slutföra! Påbörjade denna någon gång kring 2008, men av olika anledningar har den bara blivit liggandes och aldrig kommit längre. Lite konstigt egentligen, då jag dels visste hur jag ville måla och märka den, och dels då byggsatsen i sig är relativt bra och lättbyggd.

Det är en Hasegawa F-15C Eagle i skala 1/72 och den är byggd rakt ur lådan, sånär som på dekalerna, som kommer från Daco/Astra. Kärran är målad och märkt som en maskin från Bitburg Air Base i f.d. Västtyskland, där USA hade sin 36th Tactical Fighter Wing (typ 36:e taktiska jaktflottiljen) stationerade för luftförsvaret av Europa fram till 1994. Från 1977 flög dessa F-15, till en början F-15A/B, men sedermera F-15C/D fram till nedläggningen 1994. Dessa maskiner såg jag personligen under en Tysklandsresa i början av 90-talet, varför valet av individ var tämligen lätt.

Som sagt, byggd rakt ur lådan, inte ens stolen är utbytt! Dock har jag lastat henne full med AIM-7M Sparrow och AIM-9L Sidewinder jaktrobotar, som hon såg ut då hon deltog i operation Desert Shield och Desert Storm 1990-91. Har även satt på ett par luftintagsskydd, och fullt med säkringspinnar med tillhörande flaggor för vapenlasten. Målningen är gjord i huvudsak med Gunze, Xtracolour och Mr.Paint. Vädrad som brukligt med torrpastellkrita och Tamiyas vädringskit.








Inga kommentarer: