25 juni 2019

UH-1F Huey

2019 är året då jag tar tag i alla (eller i alla fall många av) de surdegar jag haft liggandes. Det vill säga modeller som jag påbörjat för ett tag sen, ibland rent av väldigt länge sen (11 år är rekordet just nu...), för att äntligen slutföra dessa och ge dem sin plats i bokhyllan. Turen har nu kommit till den första, min UH-1F Huey.

Minns inte alls när jag påbörjade denna, men jag vet att det var väldigt länge sen. Var tänkt som ett snabbt avklarat bygge, för att provbygga modellen inför kommande HKP 3-byggen. Tyvärr är det ju så länge sen nu, så jag minns inte modellens för- och nackdelar, eller kanske fallgropar, så jag får nästan ta och "provbygga" en till....

Hur som helst, den är byggd rakt ur lådan, målad med i huvudsak Gunze, Tamiya och Vallejo. Dekalerna är även dessa rakt ur lådan, och här kändes det som att de inte riktigt var anpassade mot modellen. Dessutom visade målningsritningen att vissa dekaler skulle vara av betydligt mindre storlek än de de facto var på dekalarket. Mycket märkligt!

Jag vädrade henne lite grann, som vanligt med torrpastellkrita och wash gjord på detta också. Kan väl inte påstå att det är en av mina mest välbyggda modeller, men nu är den klar i alla fall, och har sin givna plats i bokhyllan.






Inga kommentarer: