20 augusti 2021

SK 37 Viggen

 Årets åttonde modell att bli färdig är en SK 37 Viggen från Tarangus/Special Hobby.

Egentligen är det Special Hobby som ger ut denna modell, men jag har byggt min av en Tarangus JA 37, samt de delar jag fick över när jag provbyggde Tarangus AJ 37.

Bra byggsats, som ger en riktigt fin representation av en Viggen. Jag har gjort en del små modifieringar på henne för att lyfta helhetsintrycket lite: 

  • Borrat ur vissa hål för att få mer djup
  • Bytt ut pitotrör och alfagivare mot dito i metall
  • Lagt till säkringshandtagen samt bälten på raketstolarna

Modellen är målad med i huvudsak Mr.Paints eminenta färger, och jag använde mig av målningsmasker för huven från Special Mask, samt för kamouflaget från Maestro Models. Kamouflaget är rätt pilligt att måla själv, och på min AJ 37 skar jag ut egna tejpmasker med hjälp av en skalenlig ritning och Tamiyatejp. Färdiga masker underlättar en hel del, framförallt spar det mycket tid, men sen kostar de en del också. Går förmodligen att återanvända om man är lite försiktig, men det var inte jag denna gången.

Dekalerna är från Moose Republic Decals, och är riktigt tunna och fina! Lite hjälp med dekalvätskor, så smiter de ner fint i panellinjerna. Sparsamt vädrad med torrpastellkrita och wash.









2 kommentarer:

Klara sa...

Hej Niklas,
Känns som du kanske skulle kunna svara på en fråga jag har :) Min farfar var framstående pilot och flög både flygplan och helikopter från 60-talet och framåt. När han nu gått bort har jag ärvt några fina modellflygplan av honom och en modell av en helikopter i metall. Den ser ut som en HKP 3 och är rätt tung, men inte helt solid. Kan inte hitta något liknande när jag googlar runt. Vet du vad det kan vara, eller om du kan tipsa om någon som kan sånt? Vore jättesnällt!

Niklas sa...

Hej Klara,
Flög din farfar i försvaret, eller civilt? Vet du vad han flög för typer?

Om du skickar lite bilder så kanske jag kan kolla på det och göra en bättre bedömning. Kan du maila, tror du? spotternut14@gmail.com

Mvh,
Niklas