
Den här gången är det landställsbrunnarna som fått sig en duvning. För att ni ska få en uppfattning om skillnaden mellan pre-shading och om man inte gör det, har jag lagt med bilden längst ner, som är på luftbromsschaktet. Där har jag bara målat vitt direkt på modellen. Det grundläggande i pre-shading är att man lägger en färg under det egentliga färglagret, som man sen ska få att lysa igenom. I mitt fall använder jag mig oftast av Tamiya XF-69 Nato Black. Lägger på den färgen så den verkligen täcker, ner i alla skrymslen. Sen dammar man försiktigt på den "riktiga" färgen över, i väldigt tunna lager, tills den underliggande färgen knappt lyser igenom. Tekniken är att lägga på färg nr.2 i räta vinklar bara, så man inte får täckning i alla skarvar. Den svarta färgen ska lysa igenom lite svagt i skarvar, runt upphöjningar, och så vidare. Får man till det så ger det mycket bättre djup i modellen. Det är givetvis bara EN teknik som måste kompletteras med andra tekniker efter målning för att få modellen helt bra.

2 kommentarer:
Är det inte enklare att gå ut och doppa planet i en gyttjepöl? :)
Hehe, det blir inte riktigt samma sak kanske.. Helt annan smuts vet du, så sällan flygplan åker genom gyttja.. ;p
Skicka en kommentar