Den här gången är det landställsbrunnarna som fått sig en duvning. För att ni ska få en uppfattning om skillnaden mellan pre-shading och om man inte gör det, har jag lagt med bilden längst ner, som är på luftbromsschaktet. Där har jag bara målat vitt direkt på modellen. Det grundläggande i pre-shading är att man lägger en färg under det egentliga färglagret, som man sen ska få att lysa igenom. I mitt fall använder jag mig oftast av Tamiya XF-69 Nato Black. Lägger på den färgen så den verkligen täcker, ner i alla skrymslen. Sen dammar man försiktigt på den "riktiga" färgen över, i väldigt tunna lager, tills den underliggande färgen knappt lyser igenom. Tekniken är att lägga på färg nr.2 i räta vinklar bara, så man inte får täckning i alla skarvar. Den svarta färgen ska lysa igenom lite svagt i skarvar, runt upphöjningar, och så vidare. Får man till det så ger det mycket bättre djup i modellen. Det är givetvis bara EN teknik som måste kompletteras med andra tekniker efter målning för att få modellen helt bra.
I det aktuella fallet kommer jag så småningom, efter modellen är färdigmålad och dekalerad, kompletterna landställsbrunnarna med en så kallad wash. Mina washer brukar bestå av torrpastellkrita som jag skrapar av så jag får ett fint pulver, sedan blandar jag ut den med vatten och en droppe diskmedel (för att ta bort ytspänningen). Denna sörja slabbar man sedan på i riklig mängd över hela brunnen, sen torkar man försiktigt bort den med en bomullstrasa eller tops från alla plana ytor. Det gör att man får något som liknar ordentlig smuts i alla små vinklar och vrår, precis där det sätter sig på ett riktigt flygplan. Väldigt enkelt och väääldigt verklighetstroget! :)
2 kommentarer:
Är det inte enklare att gå ut och doppa planet i en gyttjepöl? :)
Hehe, det blir inte riktigt samma sak kanske.. Helt annan smuts vet du, så sällan flygplan åker genom gyttja.. ;p
Skicka en kommentar