11 juli 2008

Måla dekaler!

Har haft lite huvudbry den senaste tiden vad gäller mina två norska F-16 som är på gång. Problemet är att jag vill måla och märka båda maskinerna i den senaste utgåvan, det vill säga modifierade och med ett rött/vitt/blått märke på fenan, och dekalarket jag har innehåller bara dessa dekaler till en maskin. Jag funderade ett tag på om jag skulle försöka skriva ut dekalen själv på vitt dekalpapper, och sen försöka skära till kanterna. Att beställa ett till dekalark var helt uteslutet, då jag bara behövde dessa två dekaler. Till slut kom jag på lösningen! Den var ju så enkel ändå. Jag målar "dekalen" själv, direkt på fenan!


Sagt och gjort, fram med en av fenorna. Den var ju både pre-shadead och gråmålad sen tidigare, så det var ju inget problem. Nu gällde det bara att få till resten bra, eller åtminstone så jag blev tillräckligt nöjd.




Nästa steg blev att maskera av formen på dekalen och få den på rätt plats. Jag mätte dekalen som var på dekalarket, därefter märkte jag ut måtten på maskeringstejp och försökte sätta ihop dessa på rätt sätt och på rätt plats på fenan. När det var klart grundade jag det hela med ett par lager vitt.



Ville inte hålla på och skära maskeringstejp till förbannelse, så det slutade med att jag målade de två röda områdena separat från varandra. Först maska och måla det ena området, därefter maska av, maska på igen för det andra området och måla med rött en gång till. Kanske lite omständigt, men det var nog det lättaste sättet att göra det på, utan att behöva maskera ihjäl sig.

Slutligen var det bara det blå kvar att maskera och måla. Lätt som en plätt! Slutresultatet blev ju efter omständigheterna helt okej, tycker jag. Visst, en dekal hade kanske varit något bättre, men jag är helt klart nöjd! Dessutom en ny erfarenhet vunnen, då jag numer är väl medveten om att dekaler inte är allt! :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så har han gjort det igen! :P Överträffat sig själv och impat på mig. Jäkligt snyggt jobbat Najk!

Anonym sa...

Mästerklass!!
// Lasse