05 mars 2015

J 28C Vampire

Det går inte fort, och oftast inte särskilt ofta heller, men ibland smäller det bara till, och jag får nånting färdigt! :)

Denna gången har jag lyckats färdigställa min J 28C Vampire, som varit på gång ett tag nu. Modellen är Airfix i skala 1/72. Dekalerna i lådan föreställer bara brittiska maskiner, men Xtradecal har gett ut ett eminent ark där det finns med alternativ för en grön och en metallren J 28C. Dessa dekaler använde jag på min.

I övrigt är hon byggd rakt ur lådan, sånär som på nya stolar från Pavla. De som följer med är katapultstolar, något som de svenska Vamp:arna saknade, så det blev till att byta ut. Modellen faller ihop fint, och även om man kan tycka att panellinjerna är något djupa, tycker jag inte att det stör på den färdiga modellen.

Målad med Tamiyas blanksvarta som bas, därefter ett par olika nyanser av Alclad. I huvudsak är det Airframe Aluminium, med vissa paneler i andra nyanser. Day-glowfärgen är Vallejos. Sparsamt vädrad på undersidan, då min referenslitteratur visar att dessa maskiner oftast var ganska fräscha och välhållna.


 

2 kommentarer:

Magnus sa...

Kul att du fick din färdig, min står för tillfället i "hall of shame" efter ett missöde med kronmärket på ena vingen och en efterföljande akut attack av trötthet. För att vara ett så enkelt bygge så var den rätt motsträvig trots allt! Jag fixade stolarna genom att fila ner de som fanns i byggsatsen, funkade det med :-) ! Hälsningar

Magnus

Niklas sa...

Ja, jag hade lite problem med Lifecolors day-glo, som kloggade igen sprutan, men annars har det rullat på rätt fint. Med tanke på att jag valde stängd huv trots allt, hade nog din lösning på stolarna räckt, men när jag började bygga visste jag inte riktigt vilken väg jag skulle gå.

Bara att bryta ihop och komma igen, Magnus! :-)