28 juni 2019

DC-8-63 Scanair

Denna blev egentligen klar under 2018, i september. Har bara inte kommit mig för att publicera något inlägg dock. Hur som helst.

Byggsatsen är en Minicraft, vilket är en riktigt bra byggsats av detta flygplan! Den går ihop fint, men kräver en del vikt i nosen. Eller kanske snarare att jag var på säkra sidan och la i ordentligt, så den inte skulle stå på stjärten...

En finurlig grej med denna modellen är konstruktionen för infästningen av huvudvingen. Den är så bra så man kan ha vingarna lösa och måla färdigt innan man monterar dem på den färdigmålade flygkroppen.

Modellen är i huvudsak målad med Tamiyas sprayfärg på burk, och fingarna med Xtracolour. Dekalerna är till en kärra från Scanair, SAS charterflygbolag, som jag själv åkte med som ung. Dekalerna kommer från Lima November decals, vilka gör riktigt fina dekaler. Jag lade till några antenner själv från plasticcard, i övrigt är allt rakt ur lådan. Valde att inte vädra den något speciellt, då Scanairs kärror normalt hölls relativt rena.

För övrigt blir det pinsamt tydligt på bilderna att jag behöver investera i en ordentlig backdrop till mina bilder när jag ska fota större modeller...









Inga kommentarer: