01 mars 2021

F/A-18C Hornet

 Årets andra modell är klar! En F/A-18C Hornet ur det finska flygvapnet. 

Modellen är, som vanligt, en Academy i skala 1/72. Inte alls byggd rakt ur lådan, som jag brukar, utan på denna har jag lagt till en hel del eftermarknadsprodukter. Började med lite fotoets i cockpit, från finska Kuivalainen. En raketstol i resin från Aires åkte också i, samt ett par resinutblås från nämnda firma. Som grädde på moset har jag lagt till en lite udda vapenlast som jag tog från ett av Hasegawas vapenset. Den dubbla LAU-115/LAU-127 vapenlavetten i resin till de dubbla AIM-120 AMRAAM:sen under vingarna kommer från Arma Hobby. 

Jag valde dessutom att fälla klaffar och roder på denna, vilket var en hyfsat enkel process med hjälp av en rakbladssåg och lite tålamod. Modellen är målad i huvudsak med Mr. Paint, mitt nya favoritmärke. Lite Tamiya och Vallejo har också fått plats på denna. 

Dekalerna är från finska Galdecal, men kan egentligen inte rekommenderas. De hade en tendens att silvra rätt mycket, trots ett bra lager klarlack under. 








Inga kommentarer: