15 maj 2007

Årets första

Jag tänkte inleda starkt med att visa upp årets första färdiga modell. Det är en Boeing 737-300 tillverkad av Minicraft. Har målat och märkt den som en av det amerikanska, före detta, flygbolaget Western Pacific's "logojets". Min är målad som N949WP "The Simpsons". Kärran är helt enkelt knallgul med motiv av The Simpsons över hela kroppssidorna. Motorgondolerna är blå med reklam för Fox, TV-kanalen som TV-serien ursprungligen visades på i USA.

Passformen är bra överlag, men man bör tänka på att torrpassa en del för att få till det ordentligt och minimera behovet av spackel. "Problemområden" som man bör ge extra uppmärksamhet är hjulbrunnarna till huvudstället, samt motorgondolerna. Modellen i sig saknar helt hjulhus, något som med fördel kan byggas av plastark. Jag valde att göra en liten brunn utan detaljering bara för att man inte skulle se rakt igen modellen. Det ser helt enkelt lite bättre ut.

Jag började med att limma ihop kroppen och sen limma på klarplastdelen med vindrutan. Här fick jag lägga till en tunn plastarksremsa i underkant för att inte få för hög skarv mellan kropp och översidan på klarplastdelen. I övrigt inga problem med kroppen. Vingarna limmades också ihop i det här läget. Stabben fick vara tills senare, det skulle ju på dekaler under den! Innan man limmar på klarplastdelen måste man dock lägga en del vikt i nosen för att inte få en "taildragger".

Vad gäller motorgondolerna bör man fundera på hur man ska få till luftintagen på ett snyggt sätt. Det finns utkastarmärken på sidorna, samt utbuktningar där styrtapparna sitter. Jag löste det problemet genom att limma ihop bara själva motorkåpan, utan inredning, sen såga ett vertikalt snitt i höjd med fläktens position. Det gör att man kan spackla och slipa luftintaget på ett relativt enkelt sätt. Samma med utloppsdelen, om man känner för att fixa till den. Det är dock något som inte kommer synas på en färdig modell. När spackling och målning var klart limmade jag fast fläkten till intagsdelen, limmade på utloppsdelen på fläktens baksida och spacklade skarven med superlim och accelerator. Efter lite slipande och målning syntes inga spår alls, så denna metod kan jag rekommendera! Ska se om jag kan knåpa ihop nån liten skiss på detta så småningom, blir så svårt att illustrera med bara ord! Spacklingsmetoden med superlim och accelerator är för övrigt något jag testade genomgående på den här modellen. Funkar mycket bra, acceleratorn gör att man får obefintlig härdningstid och alltså kan slipa direkt.

Kollade skarvarnas spackling och slipjobb med lite Tamiya XF-66 "Light Grey", och efter den sedvanliga tvätten var det sen målningsdags. Xtracolour X316 "Simpsons Yellow" i ett antal lager över hela kroppen. Vingar och stabbe målades med Xtracolour X301 "Boeing Grey". Corogarden målades med Tamiya X-32 "Titanium Silver" i botten och ett lite tunnare lager XF-56 "Metallic Grey" över. Den blå på motorgondolerna mixade jag ihop själv av två blåa och en grågrön nyans. Blev tillräckligt bra för mig. Dekaldags efter det. Underbara dekaler, dom lade sig fint på maskinen, men dom större behövde en del dekalvätska. Efter dekalerna monterade jag vingar och stabilisator, landställ samt några antenner och antikollisionsljus på över- och undersida av flygkroppen. Antennerna skar jag ut ur ett lock till en cremé fraiche-burk och målade blå. Antikollisionsljusen gjorde jag av rundstav med liten diameter. Dessa och positionsljusen målades först med silver, därefter Gunze "Clear Red" och "Clear Blue", för att få lite djup i dem. Lite blanklack och nedsmutsning på det, sen var hon klar! Sparsamt med nedsmutsning dock, en sån här kärra SKA vara blank!

Inga kommentarer: