26 mars 2008

Sakta men säkert...

Det går inte alltid fort, men det går i alla fall framåt med mina små byggen. Idag har jag fått på färg på undersidan av den ensitsiga norsken, och målat området runt luftintaget (inklusive luftintagsdelen) på den tvåsitsiga. Limmar dit detta under kvällen och spacklar och slipar till. Med lite tur hinner jag få färg på henne också, innan jag går och lägger mig. Känns som det börjar bli dags att måla raketstolarna på dessa småttingar snart också, den ena är ju snart klar för dekaler!

På Vipern i den lite större skalan har jag inte gjort nåt idag, inte på själva flygplanet i alla fall. Där torkar fortfarande blanklacken, men i morgon är det dags för dekaler! Däremot har jag pysslat lite med beväpningen, och fått färg på alla luftmålsrobotar. Tänkte hänga assymetrisk last där, tre AIM-120B AMRAAM och en AIM-9L Sidewinder. AIM står för Airborne Intercept Missile, följt av ett löpnummer. AMRAAM betyder Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile, och Sidewinder har fått sitt smeknamn efter hur den nästan ringlar sig fram i luften, precis som skallerormen, som är den svenska översättningen.

Trots att jag faktiskt har fullt upp med dessa tre flygetyg har jag redan bestämt mig för vad som blir nästa projekt. Närmast i fas ligger ju att slutföra min F-15C Eagle, som har fått stå tillbaka lite på senaste tiden, till förmån för dessa tre. Den är i princip målningsfärdig, ska bara rista om lite panellinjer. Sen har vi 35:an som ska slutföras, den ska ju som bekant bli knallgul. Efter det ska jag äntligen ge mig på mitt favoritflygplan, då blir det till att bygga F/A-18 Hornet för hela slanten! Har två stycken som det riktigt kliar i fingrarna att få börja med. En i 1/72 som ska bli kuwaitisk, och en i 1/48 som ska bli en amerikansk "aggressor". Det sistnämnda är helt enkelt ett fingerat fiendeplan. USA har ett par sådana divisioner som har som enda uppgift att agera fiendesida i övningar mot andra enheter. Flygplanen är målade i kamouflage som oftast ses hos andra länder, till exempel före detta Sovjetunionen och Irak. Min kommer målas i två blå nyanser, håll utkik!

2 kommentarer:

Lasse sa...

Att du hinner med att fota och blogga är otroligt...men det är ju klart att färgen måste ju torka mellan varven. Ska bli kul att beskåda "familjen". Jag fixar diverse fika.

Niklas sa...

Exakt, man får passa på när färgen torkar, då kan man ju ändå inte göra mer.. :)

Tack för fikat idag och tack för lånet av walk-around:en, mycket uppskattat!