31 oktober 2007

Svenskt!

Jag kan ju egentligen inte skriva en blogg på svenska, där jag bygger modernt flyg, utan att egentligen ha en enda svensk kärra med på bild eller i nåt inlägg. Så dagens inlägg är helt tillägnad Svenska Flygvapnet och dess J 35 Draken.

Detta är en J 35J Draken, som jag alltså håller på med. Hon har funnits på byggbordet i en och en halv månad ungefär, och jag har hittills målat cockpit och luftintag, limmat ihop kroppen, samt fått dit både stjärtkon och nos. Skarvarna är spacklade och slipade och nästa steg är att få på luftintag och yttervingar. Luftintagen ska målas på insidan först dock, därefter limmas dit och spacklas. Vill få på dessa innan yttervingarna åker på, för att få ett mer lätthanterligt flygplan.

För att man inte ska kunna se igenom kärran så enkelt valde jag att måla insidan svart, för att ge en känsla av djup när man tittar in genom luftintaget. Vill inte göra nåt extra med den här, annars hade jag på funderingar att göra en enkel luftkanal och limma dit. Vi får se hur det blir i slutändan, jag kanske sätter på luftintagsskydd och målar, så man inte alls ser in i dom. Det märks med tiden hur det blir! :)

Målning och märkning då? Detta ska bli en specialmålad kärra! För er som är lite hemma på Drakens serienummer ska jag göra 35541, även kallad "Johan Gul". Kärran kommer bli helt gul, med stora svarta svärdfiskar (3:e divisionens emblem) på ovansidan av innervingarna. Kommer helt klart bli en kärra som drar blickarna till sig! Tror inte jag kommer hinna få klart henne innan nyår, men det ska väl inte dröja alltför länge in på nya året innan hon pryder sin plats i hyllan. :)

Inga kommentarer: