31 oktober 2007

Viper update

Har fått lite mer gjort på min F-16 i 1/48 nu. Målade landställsschaktet till huvudstället igår. Innan det var gjort kunde jag inte limma ihop kroppshalvorna, eftersom den delen skulle in mellan dom. Grundade som vanligt med Tamiya nato black, för att därefter slutföra jobbet med deras vita. Sen åkte kroppshalvorna raskt ihop, och nu sitter jag här med nåt som i alla fall börjar likna ett flygplan. :)

Vad mer har jag hunnit med? Jo, jag har fått ihop lite av beväpningen som ska hänga på kärran. Från vingspetsarna och inåt under vingarna kommer jag hänga följande: AIM-120 Amraam - AIM-120 Amraam eller AIM-9M Sidewinder - AGM-88 Harm - Fälltank. På station 5 (under kroppen) kan man hänga antingen en fälltank, eller en störkapsel typ ALQ-119 (dessa är med i byggsatsen). Jag ska göra en amerikansk F-16CJ Block 50 stationerad på Spangdahlem Air Base i Tyskland, är det tänkt och dessa har aldrig använt ALQ-119. Då återstår bara fälltanken, men kärrorna har ju oftast störkapsel där, vid den här typen av last. Tack vare en vänlig själ på ett modellbyggarforum har jag nu lyckats få tag på den kapsel som används i Europa, en ALQ-131. Denna kommer pryda min F-16 på station 5. :)

Nog för denna gång. Nu ska jag iväg på övning i 13 dagar, så nästa uppdatering kan dröja något. Hav tålamod, käre läsare!

Inga kommentarer: