01 oktober 2007

F-16C Falcon Block 40

Så var det då dags för avslöjandet av mitt hemliga projekt.

Det jag hållt på och byggt på lite i smyg är en F-16C Falcon Block 40. Det har varit ett litet långtidsprojekt detta, som tagit mig ungefär ett halvår att slutföra. Dekalerna är från Daco och representerar en maskin ur 31st OSS från Aviano Air Base i Italien. Maskinen är dessutom "pimpad" med lite lull-lull från CMK. Den har fått nya landställsbrunnar, nytt luftintag, ny cockpit, samt att jag öppnat upp radar- och akanutrymmena. Allt detta är resin, som blev helt okej efter lite detaljmålning.

Hasegawas modell i sig är rätt bra, men det finns utrymme för mycket mer, därav min iver att detaljerna lite extra. Själva byggsatsen kräver inte alltför mycket spackling i grund och botten, däremot har det blivit lite extra för att passa in resindelarna ordentligt. Resinen är väldigt fint gjuten, men kräver en hel del putsande och torrpassande för att sitta bra och rätt.

Dekalerna från Daco var en fröjd att jobba med. Tunna och fina och smet ner fint på modellen med hjälp av lite dekalvätska. I huvudsak är kärran målad med Gunze efter standard F-16 kamouflage och sen vädrad och nerskitad med torrpastel och Tamiya "sminklåda". Lite oljefärg har också använts på sina ställen, fler bilder kommer så småningom.


Det var allt för den här gången. Vi hörs snart igen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med uppdatering (äntligen!)! Man lär sig onekligen en del nya ord här. Jag kan inte tänka mig att jag någonsin kommer att använda ordet landställsbrunn igen. Är det meningen att man ska vara så pass insatt eller kan du ha någon förklaringsruta efter inläggen?

Niklas sa...

Hehe, njae, riktigt så insatt kanske man inte behöver vara, men det är ju bara att fråga! :) Landställsbrunn = hjulhus. Själva utrymmet där landstället är fäst och fälls in i, helt enkelt. Nåt mer..? :)