16 december 2007

Tornado F.3

Så var den då äntligen klar, min otursförföljda Tornado F.3 från Royal Air Force (RAF). Byggsatsen är Revell och skalan är 1/72. Revell har lånat Italeris formar till den här Tornadon, och det är inte de bästa formarna, det kan jag lova. Passformen är sisådär, framför allt runt fram- och bakkropp. Mycket spackel går det åt...

Dekalerna får jag nog säga är helt okej ändå, ingen tendens till silvring och med lite dekalvätska la dom sig fint i panellinjerna också. Det var rätt många små dekaler dock, sisådär 10 "no step" per vinge, och kanske hälften per stabilator. Många dekaler blir det...

Själva bygget sket sig när jag skulle tvätta av kärran efter dekalering. Tänkte skölja bort rester från dekallimmet samt -vätskorna. La kärran i lite ljummet vatten med YES i, och när jag sen tog upp den och tvättade av den lite, märkte jag att den var alldeles flammig! Det har aldrig hänt mig förut, mycket märkligt! Nu kunde jag ju i för sig strippat kärran på både färg och dekaler och börjat om, men att lägga ner det jobbet på en i grunden så dålig modell kändes inte direkt lockande.. Jag körde på istället, mattlackade och försökte sen tona ner allt och få den att se lite väderbiten ut, ungefär som om den stått utomhus på nåt museum. Blev väl sådär, men men, sånt är livet.

Jag har funderat en del över anledningen till att det gick som det gick och jag har kommit fram till att det nog är tvådelat. Till att börja med lät jag nog kärran ligga lite för länge i vattnet, men huvudorsaken tror jag är den nya klarlacken jag provade. Nåt som går under benämningen Johnson Golvpolish. Har hört en hel del bra om den på nätet och bestämde mig för att testa. Det skulle jag inte ha gjort. Jag tror vattnet och diskmedlet löste upp klarlacken, helt enkelt. Nu blir det till att gå tillbaka till Gunze och Tamiya, där har jag inte haft det problemet i alla fall.

Det positiva i det hela är väl att jag nu bara har en modell kvar att slutföra i år innan jag nått mitt mål, fem modeller per år.. ;) Nog om detta, väl mött i framtiden! :)

Inga kommentarer: