18 december 2009

Projekt Alclad!

Så har jag äntligen kommit igång med ett projekt jag haft i kön ett bra tag nu. Har lovat modellbyggarföreningen att göra en liten guide till hur man målar med Alclad, vad man bör tänka på, och så vidare.

För några veckor sedan satt jag och tittade igenom lite modellkartonger, och hittade en redan påbörjad modell som var som klippt och skuren för denna guide! Modellen i fråga är Academys P-51D Mustang i skala 1/72. En ganska enkel modell, med helt okej passform. Inte mycket spackel alls som behövs egentligen. Har lite bekymmer med att bestämma mig för vilken individ jag ska göra, men att det blir en maskin ur svenska flygvapnet är helt klart! Mustang-boken jag har kommer väl till pass.. :)

Sen kom jag på ett alldeles utmärkt sätt att ha modellen på när jag ska måla den! Jag stack helt enkelt bara in en tandpetare där propelleraxeln kommer sitta sen, och så körde jag ner andra änden i en större bit frigolit. Enkelt och bra!


3 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Det måste bli en F4-mustang! Eller hur? :)

Niklas sa...

Hehe, risken finns...! ;) Fast just för tillfället lutar det åt en F16-Musse, men jag får se.. Nästa blir det som det inte blir nu. Antingen F4 eller F16 alltså.. :p

JohanL sa...

Röstar på F16 märkningen.