31 januari 2010

Att utnyttja en pre-shade...

Pre-shade-tekniken är något som jag utnyttjar mig av allt som oftast på mina byggen, men jag har aldrig riktigt förklarat ordentligt hur det går till, med bilder och allt. Det tänkte jag ändra på med det här inlägget! :)

Jag har tidigare visat bilder på när jag lagt skuggningen, men sen inte visat mellanstegen, fram till en färdigmålad modell. Efter att skuggningen är lagd ser modellen ut som nedan.


När detta är klart fortsätter jag med att fylla i panelen jag tänker måla. Först lägger jag ramen i ytterkant på panelen, dock utan att gå så långt ut så man täcker över hela pre-shaden. Lite av det svarta ska fortfarande ligga i ytterkant på panelen. Då ser det ut såhär:



Därefter fyller jag i mitten av panelen, så att hela panelen har samma färg.



Sen fortsätter man bara enligt ovanstående, panel för panel.



Till sist, när alla paneler är ifyllda, lägger man tunna, tunna lager färg över hela modellen, för att väva ihop modellen till en enhet, inte många enskilda paneler. Det svarta ska fortfarande lysa igenom lite grann, det är ju det som är hela syftet med pre-shaden. Då kan det se ut som på bilden nedan.


Svårare än så är det inte! Så nu är det bara att öva, öva, öva och pröva. Till sist sitter det! :)

2 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Nyttja eller utnyttja, det är frågan? :)

Ser bra ut. Brukar själv oftast skita i att måla fälten mellan pre-shaden innan överlackeringen. Visst det blir bättre om man gör det, men gud så tidskrävande! :) Ibland är man lite lat. Det finns en instruktionsfilm om detta också som Testors har gjort. Du har säkert sett den.

http://www.scaleworkshop.com/workshop/video4bg_2.htm

Lasse sa...

Bra teknik för bättre kontroll på uppbyggnad av mängden "lagom med färg" över preshaden... Jag är nog lite som Mathias...lite för lat :-). Ska pröva din metod vid nästa målning.

Tack för tipdet Mathias om Scaleworkshop - har aldrig varit inne på den sidan. Där fanns massor med godbitar...och inte minst så använder de Aztek-sprutor - kul:-9